måndag 16 december 2013

Krämig chokladfudge med mandel och flingsalt

Med dehär godbitarna har jag ändrat på orginalreceptet en hel del,det är nästan så jag kan säga att jag gjort ett eget nytt recept ;-) Kanske är det också därför de är mina absoluta favoriter av julgodiset jag gjort hittills. Krämigt goda,smälter de i munnen och gifter sig med smakerna av rostad mandel och flingsalt. Ett måste helt enkelt!!


Chokladfudge med mandel och flingsalt
 
 
RECEPT
 
300g ljus choklad / mjölkchoklad
200g mörk choklad
1 burk kondenserad mjölk
1.5tsk vaniljsocker
ca 100g hackad mandel
flingsalt efter smak
 
1.Börja med att rosta den hackade mandeln i en torr stekpanna,
när den börjar få färg strö över önskad flingsalt,låt svalna något
2.Smält samman choklad och kondenserad mjölk över ett vattenbad
 
 
Blanda choklad och mjölk
 
3.När allt smält samman vispa ihop allt med elvisp till en smidig smet
 


4.Blanda ner vaniljsocker och den rostade mandeln
5.Häll smeten i en bakplåtsklädd form ca 20*20 cm och låt svalna i kylskåp minst en timme
 
 

 
6.Ta ut formen och skär fudgen i fyrkanter
 
 
 
                                                                                                                

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar