torsdag 18 december 2014

Kardemummarutor


En vecka kvar till julafton, hur har ni det med julstöket?
Själv känner jag att dagarna flyger förbi och att dygnet ibland borde ha minst 
36 timmar ;-)

I lucka 17 bjuder jag på goda kardemummarutor toppade med mandel och pärlsocker
Perfekta till julfikat.


Kardemummarutor


Recept

3ägg
3dl socker
3dl mjölk
1msk bakpulver
1,5tsk mald kardemumma
8dl vetemjöl
200g smör

pärlsocker
1dl hackad mandel

1.Sätt ugnen på 175 grader
2.Smält smöret
3.Vispa ägg och socker poröst, blanda sedan ner mjölken
4.Blanda alla torra ingredienser och rör ner i äggsmeten
5.Rör till sist ner smöret, blanda till en jämn smet
6.Häll smeten i en mindre långpanna täckt med bakplåtspapper,
strö över hackad mandel och pärlsocker
7.Grädda mitt i ugnen i ca 20-25 min
Låt svalna något, skär sedan i rutor




Följ mig på instagram för mer baktips
en_kaka_till


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar