söndag 31 mars 2013

Syrlig efterrättspaj med citronkräm

Då va min ledighet denna påsken över och jag ska snart bege mig till jobbet.
Vill bara dela med mig av den goda efterrätt som jag gjorde till påskmiddagen igår. En fräsch och syrlig avslutning som jag kommer att göra fler gånger.

 
 
 
Pajdeg:
3dl vetemjöl
2msk florsocker
125g smör
1 äggula
 
Citronkräm:
1 citron
50g smör
4 äggulor
1dl vispgrädde
1,25 dl strösocker
1tsk vaniljsocker
1msk maizena
 
Fruktsallad:
2dl mango,skuren i bitar
2dl ananas,skuren i bitar
2dl kiwi,skuren i bitar
 
 
1.Sätt ugnen på 175 grader
2.Lägg mjöl,florsocker,smör skuret i bitar och äggulan i en matberedare och arbeta ihop till en smulig deg,låt vila i kylen minst 30min
3.Dela degen i 8 bitar och tryck ut i små smorda potionsformar,grädda mitt i ugnen i ca 20 min,låt kallna.
 
 
 
4.Citronkräm:Riv skalet och pressa ut saften ur citronen.Smält smöret och ställ åt sidan
5.Blanda övriga ingredienser i en kastrull.Låt krämen sjuda på svag värme samtidigt som den vispas tills den tjocknar,ca 10min.
6.Rör ner smöret och citronskal och saft.Låt krämen stå kallt
 
 
 
7.Fyll formarna med citronkrämen och toppa med frukten,servera med en klick grädde.
 
 
 
 
 
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar