onsdag 9 oktober 2013

Lingonbröd i långpanna / Enkelt långpannebröd

Det här brödet är perfekt om man blir sugen på något nybakat och inte vill vänta för länge. Det går snabbt och enkelt att få ihop då det inte behöver jäsa. Orginalreceptet hittade jag i tidningen Hembakat,gjorde lite egna små ändringar.
Själv äter jag nästan bara matbröd när det är nybakat så jag passade på att ta någon extra macka ikväll ;-) Supergott!!


Långpannebröd
 
 
Recept
 
1dl vetegroddar
2dl havregryn
6dl grahamsmjöl
10dl vetemjöl
3tsk bikarbonat
2tsk salt
8dl naturell yoghurt
1dl lingonsylt
1.5dl brödsirap
 
Valfria fröer till topping
Jag använde melonkärnor,
linfrö,solroskärnor
 
1.Sätt ugnen på 200 grader
2.Blanda alla torra ingredienser i en bunke
 


3.Rör ner yoghurt,sylt och sirap,blanda ihop allt till en kladdig deg
 


4.Tryck ut degen i en bakplåtsklädd långpanna
5.Toppa med frön och kärnor
 
 


6.Grädda mitt i ugnen i ca 40 min
7.Låt svalan något,skär sedan i rutor
 



Nybakat lingonbröd med ost och gurka,bästa kvällsmackan!!

 
 



 
 
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar