onsdag 9 oktober 2013

Tårtbottnar 3 -lika delar

Det är så underbart att ha en ledig dag så här mitt i veckan. Idag passade jag bland annat på att baka några tårtbottnar. Har tre spännade tårtbeställningar under oktober :-D
Till bottnar brukar jag använda mig av "3 lika delar"


knäck äggen först, sedan samma mängd socker och mjöl

Det vill säga samma mängd av ägg,socker och mjöl. Till mjölmängden brukar jag ta hälften vetemjöl och hälften potatismjöl. Och så bakpulver,mängden bakpulver är beroende på antal ägg.
Använder mig av de här bakformarna,tycker att de är superbra!!




Till en form på 20cm använder jag

5ägg
lika mängd socker
lika del mjöl...hälften vetemjöl, hälften potatismjöl
2,5tsk bakpulver

ev kan man byta ut lite av mjölmängden mot kakao om man vill ha en chokladbotten


1.Sätt ugnen på 200 grader
2.Ta fram 3 lika stora tex glas
3.Knäck äggen i det ena, mät sedan upp samma mängd socker i glas nr2
och samma mängd mjöl i det tredje
4.Vispa ägg och socker poröst
5.Blanda mjöl och bakpulver och sikta ner i äggsmeten,
blanda försiktigt till en jämn smet
6.Häll smeten i en smord och bröad form
7.Ställ in formen längst ner i ugnen, och sänk graderna till 175 
8.Gräddningstid varierar beroende storlek på botten, 
kolla med sticka när den börjar släppa från formen i kanten.

☆Öppna aldrig ugnsluckan förrän minst halva gräddningstiden gått,
öppnas luckan för tidigt är det riska att botten sjunker ihop☆


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar