söndag 12 januari 2014

Äpplekladdkaka

Lite snö har kommit under natten och äntligen är det lite vintrigt ute. Solen skiner och himlen är blå,något som man inte direkt har varit bortskämd med på sista tiden. Ser ut att bli en härlig söndag!!
Skulle ni bli sugna på något gott till söndagsfikan kan jag rekommendera denna äpplekladdkaka,enkel att fixa till med rivna äpplen och allra godast är den faktiskt dagen efter,så jag bakade min igår :)



ÄPPLEKLADDKAKA
 
 
 
RECEPT
 
200g smält smör
3ägg
4dl socker
3,75dl vetemjöl
1msk vaniljsocker
3 finrivna äpplen
 
 
1.Sätt ugnen på 175 grader
2.Finriv äpplena
3.Smält smöret
4.Vispa ägg och socker poröst och tillsätt smöret
5.Tillsätt mjöl och vaniljsocker och rör till en slät smet
6.Blanda ner de finrivna äpplena i smeten
7.Häll smeten i en smor och bröad form,ca 24cm
8.Grädda kakan mitt i ugnen i ca 30-35 min,
kakan ska vara kladdig (men inte lös) i mitten när den är klar
9.Serveras kall
 
 
kan serveras med en klick grädde




Krämig äpplekladdkaka

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar