torsdag 23 januari 2014

Egen variant av krumkaker

Imorgon är ingen vanlig dag....nej det är min mellangrabbs 6 års-dag :) Kalas med tårta får vänta några dagar men lite firande blir det förstås!! Så ikväll har jag på begäran gjort en favorit i repris,krumkaker som vi hade som dessert på nyår.
Blev glad när jag fick ett rånjärn (som jag önskat) i julklapp,men när jag kollade runt på olika rån-recept tyckte jag att de norska krumkaker verkade godare. Tror de norska järnen ser lite annorlunda ut,så det fick bli en egen variant i ett svenskt järn ;) Smaksatte dem med lite vaniljsocker och serverade tillsammans med hemmagjord vaniljglass och varm hjortronsylt.



Krumkake med hemmagjord vaniljglass och varm hjortronsylt
 
 
RECEPT
 
150g smör
3ägg
150g socker
150g vetemjöl
1tsk vaniljsocker
 
1.Smält smöret
2.Vispa ägg och socker poröst
3.Blanda i mjöl,vaniljsocker och smör till en jämn smet
4.Låt stå i kylen och svälla 1 tim
5.Stek smeten i ett rånjärn,
jag tog en dryg msk men det är bäst att pröva sig fram då det är olika beroende på järn
6.Forma dem direkt efter stekning,
rulla till rån eller lägg över ett glas och forma små skålar
 
 
Forma och låt sedan svalna



Nyårsdessert

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar