lördag 14 februari 2015

Blåbärs Cheesecake i ugn



Vill tipsa om Leilas blueberry cheesecake, har ni missat den måste ni testa, varför inte idag ☺
Jag kan ibland tycka att det blir lite mäktigt med en digestivebotten i cheesecake och brukar därför blanda ut botten med de goda spröda bragokexen...men det är naturligtvis en smaksak ☺




Blåbärs cheesecake


Recept

botten:
150g digestivekex
150g bragokex
150g smält smör


Cheesecake:
600g philadelphiaost
2,5dl kesella
1dl strösocker
1dl majsstärkelse
2tsk vaniljsocker
3ägg
1dl vispgrädde
200g vit choklad
1, 5dl blåbär

1.Sätt ugnen på 175 grader
2.Krossa kexen och blanda med smält smör
3.Tryck ut kexblandningen i en form ca 24cm i diameter,
med avtagbar kant


4.Grädda botten mitt i ugnen ca 10min, låt svalna
5.Höj ugnstempetaturen till 200 grader
6.Smält den vita chokladen i mikro el vattenbad
7.Vispa samman philadelphiaost och kesella, 
blanda i socker, majsstärkelse och vaniljsocker
8.Rör i ett ägg i taget och sedan vispgrädden
9.Häll i chokladen och blanda till en jämn smet,
häll smeten över kexbotten och strö över blåbären


10.Grädda mitt i ugnen ca 40 min,
ev täck med aluminiumfolie när den blivit gyllenbrun
så den ej blir för mörk
11.Stäng av ugnen, låt stå kvar i eftervärmen ca 30 min
12.Låt svalna innan servering eller ställ i kylen och servera kylskåpskall



Leilas blueberry cheesecake





Välkommen att följa min instagram

en_kaka_till






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar