tisdag 22 april 2014

Frisk och krämig fruktpaj

Vilken otroligt vårväder som kom med påsken,njuter varje dag i solen men vet ju aldrig hur länge värmen varar. Påskafton bjöd jag på en frisk fruktpaj,ett recept som jag fått av en av mina goa arbetskamrater. Serveras som den är utan tillbehör och välj valfri frukt att garnera med. Inspirerad av värmen valde jag jordgubbar och kiwi så även bär funkar bra :)


Frisk och krämig fruktpaj
 
 
RECEPT
 
Pajskal:
200g smör
5dl vetemjöl
0.5tsk bakpulver
0.5dl socker
 
Fyllning:
4dl creme fraiche 34%
1dl florsocker
1.5msk vaniljsocker
 
Garnering:
2-4 olika valfri frukt / bär
tex, kiwi,passionsfrukt,mango,jordgubb,sharon mfl
2dl aprikosmarmelad
2msk vatten
 
Garnera med valfri frukt/bär
 
 
 
1.Sätt ugnen på 200 grader
Pajskal:
2.Smält smöret och låt svalna något
3.Blanda övriga ingredienser med det smälta smöret till en jämn deg
4.Tryck ut degen i en smord pajform ca 28cm
5.Grädda mitt i ugnen i ca 20min
6.Låt svalna helt
 
Fyllning och Garnering:
7.Blanda alla ingredienser till fyllningen och häll krämen i pajskalet
8.Skala och skiva valfri frukt och placera över krämen
9.Blanda samman marmelad och vatten i en kastrull,
värm så blandningen blir ljumen
10.Pensla marmeladen över frukt och fyllning
11.Ställ pajen i kylen fram till servering
 
 
 
Servera som den är utan tillbehör
 
 
 
 







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar