måndag 5 augusti 2013

Figur-kakor

Är nu inne på min 3:e semester vecka och jag njuter för fullt :-) Bloggen blir lite lidande när det är så mycket annat trevligt som händer.
I helgen har vi haft barnkalas för vår nyblivna 8-åring och jag passade på att baka lite tuffa kakor.
Vill man göra figur-kakor så är de här vaniljkakorna perfekta,de håller formen bra och man kan äta dem som de är eller pynta dem.
Lite olika varianter av receptet dyker upp på olika bloggar men såhär gör jag:



Ett fat fotbollsspelare,fladdermöss och pusselbitar


RECEPT

100g socker
100g florsocker
1tsk vaniljsocker
450g vetemjöl
2ägg
200g smör


1.Sätt ugnen på 175 grader
2.Kör smör och allt olika socker smidigt i en matberedare
3.Blanda i äggen
4.Blanda ner mjölet och kör till en smidig deg.
5.Kavla ut degen på mjölat bakbord och tryck ut valfria figurer
6.Lägg kakorna på klädd plåt och grädda mitt i ugnen tills de börjar få färg runt kanterna
7.Låt kakorna svalna en stund på plåten före de flyttas

Ät figur-kakorna som de är eller....


....pynta tex en bit/hela med SP eller täck med fint strössel



 För fler bilder och tips
klicka HÄR
och följ min instagram
en_kaka_till


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar