fredag 6 november 2015

Krämig kladdkaka täckt med seg chokladkola

På lördag är det dags för kladdkakans alldeles egna dag. Och visst är den underbar kladdkakan som kan varieras i det oändliga. Klicka in här om du behöver tips !!
Eller testa denna krämiga kladdkaka, täckt med en seg chokladkola. Kan vara en av de godaste kladdkakor jag ätit :)


Krämig kladdkaka, täckt med seg chokladkola



RECEPT

KLADDKAKA:

2,5dl socker
2ägg
150g smör
2dl mjöl
1dl kakao
2tsk vaniljsocker
1krm salt

CHOKLADKOLA:

1,5dl grädde
1dl socker
1msk kakao
1msk sirap
1msk smör




1.Sätt ugnen på 175 grader. Smörj och mjöla en form man avtagbar kant, 
ca 24cm i diameter
2.Smält smöret 
3.Vispa ihop ägg och socker tills det blir vitt och poröst
4.Blanda i mjöl, vaniljsocker och salt. Sikta sedan ner kakao
5.Blanda sist i smöret till en jämn smet
6.Fördela smeten i formen 
och grädda i nedre delen av ugnen i ca 20-30min
7.Ta av kanten på formen och förvara kakan svalt medans du gör chokladkolan

8.Blanda alla ingredienser till kolan i en tjockbottnad kastrull
Låt koka samman till en seg kola.
Tiden beror på hur hög värme man har på plattan,
 jag kokar min på medelhög värme ca 15-20min.
Väljer man låg värme kan det ta upp till 40 min.
Kollar alltid min kola regelbundet med kultestet, och tar av den från värmen när den är lagom seg.

9.Ta fram kakan och bred över kolan, låt den gärna rinna ner lite på kanterna
Pudra över lite florsocker och servera med en klick grädde




Kika gärna i på min instagram ♡

en_kaka_till


En av den godaste kladdkakan !!














Inga kommentarer:

Skicka en kommentar