torsdag 3 april 2014

Mazarinpaj med blåbär

Igår blev jag ännu ett år äldre och ett litet kalas hade vi här hemma. Tårtan får vänta till helgen så jag gjorde en smarrig mazarinpaj med blåbär. En stor paj med många bitar (10-15 st) så den räckte att ta med till mina goa arbetskamrater idag. Pajen har en liten tusch av kardemumma.Gillar man kardemumma kan man givetvis ta lite mer och skulle inte passa i smaken så hoppar man bara över den. I min hade jag lite lagomt ;)




 
 
RECEPT
 
200g rumsvarmt smör
2dl florsocker
1ägg
4.5dl vetemjöl
 
fyllning:
250g rumsvarmt smör
500g grovriven mandelmassa
2ägg
2äggulor
3msk vetemjöl
500g frysta,tinade blåbär
0.5tsk kardemumma
 
florsocker
 
1.Sätt ugnen på 180 grader
2.Börja med degen och vispa smör och florsocker vitt och pösigt
3.Tillsätt ägg och vetemjöl och blanda till en slät deg
4.Tryck ut degen i en smord pajform,ca 28 cm i diameter
 
 


5.Riv mandelmassan till fyllningen och vispa ihop med smöret
 
 


6.Tillsätt ägg,äggulor och mjöl,vispa till en slät smet och fyll pajformen
 
 


7.Låt de tinade blåbären rinna av väl i en sil och blanda dem med kardemumma,
täck sedan fyllningen med blåbären
 
 


8.Grädda mitt i ugnen i ca 1 timme
9.Låt kakan svalna och pudra sedan med florsocker
10.Servera som den är eller men lite lätt vispad grädde
 
 





 
 



 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar