torsdag 25 september 2014

Saftig kardemummakaka

Kardemumma,antingen tycker man om den eller inte,själv älskar jag den kryddan och använder den gärna när jag bakar.
Är ni som jag så kommer ni gilla denna saftiga kardemummakaka.
Passar perfekt till en kopp kaffe eller te och bäst av allt,den räcker till många ☺

Saftig kardemumma kaka

Recept
150g smör
2dl filmjölk
4dl vetemjöl
1.5dl strösocker
1tsk bakpulver
1tsk bikarbonat
2 ägg
1msk mald kardemumma
1tsk vaniljsocker

Pärlsocker

1.Sätt ugnen på 175 grader
2.Smörj och bröa en form med avtagbar kant ca 24 cm i diameter 
3.Smält smöret och blanda med filmjölken i en bunke
4.Blanda i alla övriga ingredienser och rör till en jämn smet,vispa inte
5.Häll smeten i formen och strö över pärlsocker
6.Grädda mitt i ugnen i ca 35-40 min
7.Låt svalna något,servera och njut








1 kommentar:

  1. Underbart god, precis så ska den smaka, tog lite mer kardemumma för jag älska det!

    SvaraRadera