lördag 13 september 2014

Saftiga bullar med äppelcurd fyllning

Denna vecka har det verkligen varit fullt upp med allt annat och bloggen har blivit lite lidande men nu ska jag äntligen uppdatera er med mitt senaste experimet ;)
Det är alltid kul att testa nya smaker, ibland nästan oätligt och ibland lyckas det och blir riktigt smarrigt.
Och dessa bullar fyllda med min hemmagjord äppelcurd blev en underbar fullträff !!
Receptet på äppelcurden hittar ni här

Saftiga bullar med äpplecurd-fyllning


Recept Ca 40st

125g smör, rumsvarmt
4dl mjölk
1dl grädde
50g jäst
0.5msk kardemumma
0.5tsk salt
2dl strösocker
12dl vetemjöl

fyllning:
150g äppelcurd
0.5dl strösocker
2tsk kanel
0.5 ägg
3-4 msk marsanpulver

topping:
Smält smör ca 25g
strösocker

1.Häll vetemjöl i en bunke, spara ca 1 dl till utbakningen
2.Blanda i kardemumma, salt och strösocker
3.Klicka i det rumsvarma smöret, blanda ej


4.Värm mjölken i en kastrull, ej koka,
 blanda ner grädden och rör tills blandningen är fingervarm
5.Häll av 2 dl lös upp jästen i vätskan, 
häll tillbaka blandningen i resten av mjölken
6.Häll vätskan i bunken med mjölblandningen
och arbeta ihop till en deg, ca 5 min i maskin
7.Låt jäsa under duk i ca 30 min
8.Rör ihop curd, socker, kanel och ägg
blanda sedan i 1 msk i taget marsanpulvet till en krämig konsistens
9.Häll degen på en mjölat bakbord och dela i 4 delar
10.Kavla ut till rektanglar och bred på fyllningen
11.Vik rektangeln på mitten skär 10 remsor, 
skär en skåra I varje remsa men stoppa ca 1cm från
den ihopvikta kanten.
Tvinna remsorna till en snurrad längd och snurra ihop längden till en bulle,
och fäst änden under bullen
Alternativ:Rulla ihop rektangeln till en rulle och skär i 10 bitar
12.Placera bullarna i formar på plåt och låt jäsa under duk ca 30 min
13.Sätt ugnen på 220 grader
14.Grädda i ca 10 minuter

Gräddning

15.Låt svalna något på galler
16.Pensla med smör och doppa dem i strösocker


Nybakade äpplesnurror med mjölk



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar