söndag 8 mars 2015

Spröda havrerutor med nougat

Önskas något snabbt och enkelt till fikat så testa dessa spröda havrerutor, toppad med underbar nougat. Det finns många olika recept på dessa godingar men detta är enligt mig det bästa ☺ Receptet är till en mindre långpanna, men vill ni göra dem i en stor så dubbla bara alla ingredienser.


Spröda havrerutor med nougat


Recept

100g smör
                                                         4,5 dl havregryn( för glutenfritt,välj glutenfria havregryn)
1 dl strösocker
2 tsk vaniljsocker
1,5tsk bakpulver
1,5 msk  maizena
2 msk ljus sirap

250g nougat

1.Sätt ugnen på 200 grader
2.Smält smöret i en rymlig kastrull, ta bort från värmen
3.Blanda i alla övriga ingredienser,förutom nougaten, rör till
en jämn smet
4.Tryck ut smeten till ett jämt lager i en pakplåtspappers-
klädd mindre långpanna
5.Grädda i nedre delen av ugnen i ca 10 min, tills den är gyllene
6.Skär nougaten i tunna skivor och fördela över hela den varma kakan,
när den smält bred ut i ett jämt lager
7.Låt stelna i kylskåp ca 20 min
8.Skär i önskade rutor med en skarp kniv,
var lite försiktigt då de spröda rutorna lätt spricker

Går bra att frysa





Klicka HÄR och följ gärna min instagram 

en_kaka_till





1 kommentar:

  1. Mums vad gott det ser ut! :)
    Det skulle vara jätteroligt om du ville vara med på min blogg med ditt bästa sommarrecept!
    Läs mer här:
    http://elvafika.se/2015/may/se-hit-alla-bakbloggare.html
    Tack på förhand! :)

    SvaraRadera