måndag 15 februari 2016

Morotskaka i långpanna

Hoppas ni alla hade en mysig alla ♡-dag igår.


Njuter av en ledig måndag efter jobbhelg och tänkte dela med mig av ett
nytt recept jag kmåpat ihop. En alldeles underbar morotskaka. Sådär härligt safftig och rikligt med glasyr.
Istället för att bara använda vitt socker bytte jag ut större delen mot kokossocker


Ett bra alternativ jag börjat använda mer och mer. 
Vill man byta ut allt vitt socker gör man det,
vill man bara använda vitt socker så funkar det bra också

Alla ♡-dags fika
Recept

4ägg
3dl socker (jag använde 1dl strösocker+2dl kokossocker)
200g smält smör
1dl filmjölk
5dl rivna morötter
4,5dl vetemjöl
1,5tsk bakpulver
1,5tsk bikarbonat
1,5tsk kanel

Glasyr:
400g philadelphiaost
50g mjukt smör
2,5dl florsocker
3tsk vaniljsocker
saft och skal från en lime

1.Sätt ugnen på 175 grader och klä en liten långpanna (ca25×35 cm)
med bakplåtspapper
2.Skala och riv morötter
3.Vispa ägg och socker poröst
4.Blanda ner smör och filmjölk
5.Rör ner morötter
6.Blanda alla torra ingredienser och rör sedan ner till en jämn smet
7.Fördela smeten i långpannan och grädda mitt i ugnen,
i ca 20 minuter
8.Låt svalna

9.Blanda ihop alla ingredienser till glasyren och
vispa smidigt med elvisp
10.Bre på glasyren på kakan och skär i önskade rutor

Bästa morotskakan !!

Följ gärna min instagram
en_kaka_till




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar