tisdag 20 februari 2018

Nutellasemifreddo


Om ni inte har testat denna så är det ett måste!!
En underbar semifreddo / glasstårta med smak av nutella.
Det är en av mina stora favoriter och jag serverar den ofta här hemma,
senast som dessert på nyårsafton.
Det är lite fix o trix men jag lovar det är det värt !!


Recept

2 färdiga marängbottnar
4 äggulor
4 äggvitor
2msk socker
5dl grädde
400 g ljummen nutella

1.Separera äggen och lägg äggulor i en skål och äggvitor i en skål
2.Vispa äggvitorna tillsammans med 1 msk socker och vispa till ett hårt skum
3.Vispa äggulor med 1 msk socker tills de är lite fluffiga
4.Häll grädden i en 3:e skål och vispa den fluffig
5.Lägg en marängbotten i botten av en form med avtagbara kanter, ca 24 cm i diameter
6.Krossa den andra marängbotten i en skål
7.Blanda ihop äggvitor, äggulor och grädde, och vänd sedan ner marängkrosset
8.Vänd sedan försiktigt ner nästan allt av den ljumna nutellan,
och häll blandningen i formen, ringla den nutella som är kvar ovanpå blandningen.
9.Ställ i frysen minst 5 timmar, 
ta fram ca 20 minuter före servering.




Receptet finns på många sidor
men jag hittade det hos Jenny



följ gärna min instagram
en_kaka_till


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar