torsdag 5 juni 2014

Krämig choklad och banankaka

Är inne i en riktigt intensiv tårtperiod och jag njuter varje minut jag har möjlighet att pyssla :)
Nästa helg ska jag göra min första bröllopstårt ♡ Hur spännande är inte det! Denna helgen ska det bli en gymtårta och så några tårtor däremellan....lovar att dela med mig allteftersom :)
Lite annat hinns också med som den krämiga kaka där banan och chokladsmaken smälter så fint ihop.Gillar ni som mig choklad och banan tillsammans så måste ni testa denna. Här hemma hann jag inte ens ta en bild förrän någon va där och smakade hihi ;)




Krämig choklad och banankaka

Recept

150g smält smör
0.5dl matolja
2 ägg
3dl strösocker
3dl vetemjöl
0.5krm salt

chokladsmet:
3msk kakao
1tsk vaniljsocker

banansmet:
1 mogen banan
1tsk vaniljsocker

1.Sätt ugnen på 200 grader
2.Rör samman ägg,socker,olja och smält smör
3.Blanda mjöl och salt och rör försiktigt ner i äggsmeten
4.Dela smeten i två skålar, lite mer än hälften i skål 1, resten i skål 2
5.Skål 1: Sikta ner kakao och vaniljsocker, blanda till jämn smet
6.Skål 2: Mosa bananen med vaniljsockret och rör ner till en jämn smet
7.Häll chokladsmeten i en bröad form med avtagbar kant ca 24cm
8.Häll försiktigt banansmeten över chokladsmeten, så den
täcker utan att blandas ner
9.Grädda mitt i ugn ca 20-25 min, kakan ska vara krämig
10.Låt svalna och servera med grädde eller vaniljglass


smakerna banan och choklad passar så fint ihop




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar