söndag 1 juni 2014

Smarrig dessert med rabarber och mascarponefluff

När vi hade goda vänner på besök förra helgen passade jag på att pröva detta recept som jag hittat i en medmera-tidning.
Och visst var den lika god som jag föreställt mig,därför fick det bli en omgång till på kristihimmelfärdsdagen.
Den sötsyrliga rabarbercurden passar perfekt ihop med det milda mascarponefluffet, servera sedan med valfria cookies som krossas på toppen av fluffet.




Rabarber och mascarponedessert




Recept 6 pot

0,5liter skivade rabarber
1,5dl strösocker
0.5dl vatten
1msk maizenamjöl
2msk limesaft
3äggulor
30g smör

mascarponefluff:
3ägg
0.75dl strösocker
250g mascarponeost

6st valfria cookies

1.Lägg rabarber, socker, vatten i en kastrull, 
koka ca 5 min så rabarberna kokar sönder
2.Blanda maizena och limesaft och rör ner
3.Dra kastrullen från värmen, rör ner äggulor och smör 
4.Ställ tillbaka kastrullen på plattan på låg värme,
rör tills curden tjocknar
5.Fördela curden i 6 glas/skålar, låt kallna

6.Separera äggvita och äggula i två olika bunkar
7.Vispa gulorna och socker pösigt och vispa sedan
ner mascarponeosten
8.Vispa vitorna till ett fast skum och vänd ner i mascarponekrämen
9.Fördela fluffet på rabarbercurden
10.Toppa med krossade cookies

Servera med valfri cookies


Den syrliga rabarbercurden passar perfekt till det milda mascarponefluffet









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar