fredag 27 juni 2014

Saftig morotskaka med limeglasyr

Vädret är väl inte riktigt vad man hoppats på men jag njuter ändå av min semester, så härligt att vara ledig från alla måsten :) Idag går även sambon på semester så nu väntar två veckors ledighet tillsammans ♡
Som ni märker så blir det även lite glesare mellan inläggen här på bloggen nu under semestern. Men jag hoppas att ni fortsätter att kika in här ändå ♡
Ni som följer mig på instagram: enkakatill_ (missa inte understräcket) kan alltid se där när det kommit något nytt här på bloggen.
Nu ska jag dela med mig av denna saftiga morotskaka, underbart god, men en syrlig limeglasyr. Helt ärligt är det den godaste morotskaka jag bakat, inspiration från bästa tidningen hembakat



Saftig morotskaka med limeglasyr



Recept

2ägg
2dl strösocker
2dl vetemjöl
1tsk bikarbonat
1tsk kanel
1tsk vaniljsocker
1tsk bakpulver
0.5dl matolja
3dl fint rivna morötter


Glasyr:
60g rumsvarm färskost, tex philadelpiaost
30g rumsvarmt smör
2dl florsocker
1tsk vaniljsocker
finrivet skal från 1 lime




1.Sätt ugnen på 175 grader
2.Smörj och bröa en form med avtagbara kanter ca 24cm
3.Finriv morötterna
4.Vispa ägg och socker poröst
5.Blanda alla torra ingredienser och sikta ner i äggsmeten
6.Vänd försiktigt ner olja och morötter
7.Grädda i ugnens nedre del ca 20min
känn med en sticka om den är klar
8.Låt svalna
9.Rör / vispa ihop alla ingredienser till glasyren och bred på kakan



☆Godaste morotskakan ☆



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar