tisdag 4 november 2014

Biscotti med hasselnötter och tranbär

Det var riktigt längesedan jag gjorde biscotti, denna goda italienska skorpa som går att variera i oändlighet. Men när jag nu hade lite torkade tranbär kvar efter en middag så gjorde jag tranbär och hasselnöts biscotti. Så underbart goda till en kopp te eller kaffe.
Det recept jag använder mig av har jag hittat här , bra grundrecept som ger sådär lagomt hårda skorpor. För man vill ju ha tänderna i behåll när man njuter av sin biscotti ☺






Biscotti med tranbär och hasselnötter

Recept

100g mjukt smör
2dl socker
2ägg
4.5-5dl vetemjöl
2tsk bakpulver
1tsk vaniljsocket
150g grovt hackade hasselnötter
150g torkade tranbär

1.Sätt ugnen på 175 grader
2.Vispa smör och socker poröst
3.Vispa i äggen, ett i taget
4.Blanda all torra ingredienser och vänd ner i äggsmeten



5.Dela degen i två delar och forma två längder på en klädd plåt,
platta till längderna något



6.Grädda mitt i ugnen i ca 30-35 min
7.Sänk värme till 100 grader
8.Skär längderna i sneda kakor,
lägg kakorna med snittytan uppåt och torka dem i ugnen
i ca 40 min

Smaksätt med dina favoriter, här hasselnötter och tranbär




gott till en kopp kaffe





Följ mig gärna på instagram 
en_kaka_till





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar