måndag 24 november 2014

Små päronrutor med kolaglasyr

Idag är det precis en månad kvar till julafton och först advent till helgen. Hög tid att börja med julbak, men först har jag några andra recept att dela med mig av.
Som dessa godbitar, som är precis lika goda som de verkar. Små saftiga päronrutor med en smarrig kolaglasyr.
Det är nästintill omöjligt för oss att äta upp allt som bakas här hemma, så denna omgång fick följa med sambon till jobbet. Men ett litet smakprov fick tjuvade jag och som sagt fantastiskt goda ☺


päronrutor med kolaglasyr



Recept

200g smör
4ägg
3dl socker
4dl vetemjöl
2tsk bakpulver
0.5dl grädde
3-4 skalade päron, delade i små bitar

glasyr:
1dl grädde
0.5dl socker
0.5dl ljus sirap
1krm mald ingefära
0.5tsk vaniljsocker
25g smör

1.Sätt ugnen på 200 grader
2.Smält smöret
3.Vispa ägg och socker poröst
4.Blanda mjöl och bakpulver och vänd ner i äggsmeten
5.Blanda ner smör och grädde och rör försiktigt till en jämn smet
6.Fördela smeten i en mindre långpanna, klädd med bakplåtspapper
ca 20×30 cm
7.Fördela päronbitarna över smeten och tryck ner dem lätt
8.Grädda i nedre delen av ugnen i ca 30-35 min, 
känn med sticka om kakan är torr
9.Låt svalna 

När kakan är kall, börja med glasyren
10.Blanda grädde, socker, sirap och ingefära i en kastrull
11.Koka upp under omrörning, 
koka sedan på svag värme tills blandningen tjocknar
ca 5-7 min
12.Ta kastrullen från värmen och rör ner vaniljsocker och smör
13.Låt svalna något, fördela sedan jämt över kakan
14.Låt glasyren stelna något, skär sedan i små rutor






Följ mig gärna på instagram☺
en_kaka_till







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar