tisdag 13 januari 2015

Päronpaj med mintchoklad

Som mycket av det jag bakar är även detta grundrecept hämtat ur ett nummer av tidningen hembakat.Som ofta har jag gjort några små ändringar för att få det ännu godare enligt min smak ☺ Och just päron och mintchoklad otroligt gott tillsammans. Denna paj är enkel men känns ändå lite lyxigare och kan serveras både till  fikat eller som en god dessert. En spröd botten fylld med päron och en krämig chokladmousse, så god!!




Päronpaj med mintchoklad




Recept ca10 bitar

Botten:
2dl vetemjöl
50g smör, rumstempererat
1msk strösocker
1tsk vaniljsocker
1äggula
ev lite vatten

Fyllning:
2ägg
2msk strösocker
2.5dl vispgrädde
100g mörk mintchoklad tex Lindts
1-2 mjuka päron
Ev några droppar pepparmintsarom

1.Sätt ugnen på 200 grader
2.Botten:Arbeta ihop mjöl, smör, socker och vaniljsocker
 till en smulig massa
Tillsätt gulan och forma till en deg.
Känns degen mycket torr, beroende på gulans storlek,
tillsätt några tsk vatten och arbeta in i degen
3.Tryck ut degen, ev kavla, i en form med avtagbar kant
ca 20cm i diametet
4.Nagga botten och grädda mitt i ugnen i ca 10 min
Låt svalna
5.Skala och kärna ur päronen, skär i klyftor
6.Börja med fyllningen, vispa ägg och socker pösigt
7.Värm grädden i en kastrull tills den precis börjat koka,
ta kastrullen från värmen och rör ner chokladen tills den smält
Är ni som mig, glad i mint, droppa i ett par droppar pepparmintsarom
8.Vispa ihop äggsmeten med chokladgrädden och
häll i pajformen
9.Fördela päronklyftorna i smeten och grädda pajen
mitt i ugnen ca 30 minuter eller tills fyllningen stelnat
10.Låt svalna något, servera med grädde eller glass






Serveras gärna med lätt vispad grädde eller lite glass




En spröd botten fylld med päron och en krämig chokladmousse




För fler bilder på mina bakverk
följ mig på instagram

en_kaka_till

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar