fredag 7 februari 2014

Majsfrallor

Det får bli ett inlägg till här i bloggen idag. Som jag skrev tidigare bakade jag majsfrallor och de blev så underbart goda så jag måste dela med mig direkt :) De känns även lite nyttigare då de inte innehåller socker utan söttman kommer från majsen. Orginalreceptet hittade jag hos fantastiska jennys matblogg och såhär gjorde jag mina !!



Majsfrallor
 
 
 
RECEPT
 
50g jäst
6dl ljummet vatten
2tsk salt
2msk olivolja
9-12 dl vetemjöl,alt byt ut några dl mot dinkel el grahamsmjöl
i mina bullar använde jag 9dl vetemjöl special och 3dl dinkelmjöl
1st liten burk majs - väl avrunnen
 
1.Smula jästen i en bunke och lös upp den med lite vatten,häll sedan på resterande vatten
2.Rör i salt och olivolja
3.Häll i lite mjöl i taget medans degen arbetas,degen ska släppa från bunkens kanter
4.Rör i den avrunna majsen,blanda väl
5.Blanda ev i ytterligare lite mjöl om majsen skulle släppa vätska
 
blanda ner majsen väl!
 
6.Låt jäsa under duk ca 60 min
7.Baka ut degen,använd mer mjöl om så behövs
8.Dela degen i 15-20 bitar,beroende på storleken du vill ha på dina frallor,
jag gjorde 15st
9.Rulla varje del till runda bullar och jäs den på en klädd plåt ytterligare 30 min
10.Sätt ugnen på 250 grader
11.Grädda mitt i ugn ca 10-15 min ev. längre beroende på frallornas storlek
 
 
 

Tryck gärna på länken i texten och kika in på Jennys fantastiska matblogg,
fylld med underbara recept!!



Nybakad majsfralla med ost och gurka

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar