torsdag 13 mars 2014

Citroncookies med vit choklad

Älskar verkligen att använda mig av lemon curd när jag bakar,den ger en alldeles lagom smak av citron som känns fräscht och gott. Efter några provbak har jag lyckats få sånna goda cookies som är lite sega i mitten och hårda runt om kanterna. Blandade också i lite grovt hackad vit choklad som passar perfekt tillsammans med den friska citronsmaken.




Citroncookies
 
 
Recept
 
100g smör
1dl lemon curd
1dl strösocker
1dl farinsocker
1ägg
4,5dl vetemjöl
1krm salt
0.5tsk bakpulver
0.5tsk bikarbonat
150g grovt hackad vit choklad
 
1.Sätt ugnen på 200 grader
2.Vispa samman smör,strösocker,farinsocker och lemon curd
till en smidig blandning
3.Rör i ägget
4.Blanda de torra ingredienserna i en bunke och rör sedan ner till en smidig smet
5.Blanda sist i den hackade chokladen
6.Klicka ut ca 1 msk smet på en bakplåtsklädd plåt,
kakorna flyter ut så klicka inte ut smeten för tätt
 
 
Detta mått är perfekt att klicka ut med,en liten glassskopa kan också fungera bra :)
 
7.Grädda mitt i ugnen ca 10-15 min eller tills kakorna fått en fin färg
8.Låt svalna på galler
 
 
Cookies med lemon curd och vit choklad
 
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar