söndag 2 mars 2014

Enkla bullar med semlefyllning

På förmiddagen kombinerades vasaloppet och bullbak och på eftermiddagen lite shopping,en härlig söndag med andra ord :)
Idag blev det enkla bullar som jag fyllde med samma fyllning som man fyller i semlor. Man kan göra fyllningen själv eller så kan man göra som jag köpa färdig fyllning vilket gör baket ännu enklare ;)


 
 


Jag tycker de här blir supergoda och är en bra variant till den vanliga kanelbullen och kanske ett annat alternativ till semlan som vanligtvis serveras på fettisdagen som infaller nu till tisdagen.



Goda bullar med semlefyllning
 
 
RECEPT
 
150g rumsvarmt margarin
5dl mjölk
50g jäst för söta degar
1dl strösocker
0.5tsk salt
2tsk stött kardemumma (kan hoppas över)
ca 1.4l vetemjöl
 
Fyllning:
2-2.5dl semlefyllning
 
1.Värm mjölken fingervarm 37grader
2.Smula ner jästen i en bunke och häll på mjölken,
rör tills jästen smält
3.Klicka i matfett och rör ner socker,salt och kardemumma
4.Tillsätt mjölet,spara ca 0.5dl till utbaket
5.Arbeta degen kraftigt i ca 5 min men bakmaskin tills den är smidig
6.Låt jäsa övertäckt ca 30 min
 
7.Häll degen på mjölat bakbord och arbeta ihop den
8.Dela degen i fyra delar,
kavla ut varje del till en avlång kaka och bre på ett tunt lager fyllning
 9.Rulla ihop kakan till en rulle
10.Skär rullen i 10 bitar och lägg med snittytan uppåt i pappersformar på plåt
 
 
11.Låt jäsa övertäckta ca 40 min
12.Värm ugnen till 225-250 grader
13.Pensla bullarna med uppvispat ägg och strö på pärlsocker
 


14.Grädda mitt i ugn i 5-10 min,eller tills de fått fin färg
 
En variant till den vanliga kanelbullen
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar