fredag 21 mars 2014

Fettsnål chokladkaka

Hela veckan har det varit rena sjukstugan här hemma och vi har avlöst varandra med förkylningar,därför har bakningen fått stå tillbaka lite. Nu är vi på bättringsvägen och i går testade jag denna lite nyttigare chokladkakan. Om nu en chokladkaka kan bli helt nyttig vet jag inte men om man vill spara in på lite kalorier så kan denna vara ett alternativ. Den innehåller mindre socker och mjöl och inte smör.
Om den är lika god som en riktigt krämig kladdkaka? Svaret får nog bli nej ;-) men jag kan absolut tänka mig att göra den igen som ett lite "smalare" variant.


Fettsnål chokladkaka
 
 
Recept
 
250g kesella kvarg hallon
1dl vetemjöl
1dl socker
0.5tsk bakpulver
1.5dl kakao
2tsk vaniljsocker
3st ägg
2krm salt
 
1.Sätt ugnen på 200 grader
2.Vispa ägg och socker poröst
3.Blanda alla torra ingredienser och vänd ner i äggsmeten
4.Blanda i kesella och rör till en jämn smet
5.Häll smeten i en smord och bröad form med avtagbar kant ca 22cm
6.Grädda i nedre delen av ugnen i ca 25 min
 
 
 
7.Låt svalna och servera med en klick kesella kvarg vanilj
 
servera med en klick kesella kvarg vanilj
 
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar