onsdag 30 juli 2014

Krämiga vaniljrutor

Födelsekalas väntar om några dagar och jag försöker baka lite i värmen. Idag har det varit lite svaligare här hos oss. "Endast" 27 grader i köket ikväll (vilket nuförtiden känns svalt) samma kökstemperatur även i går då jag prövade att baka krämiga vaniljrutor. Inspirerad av fb-gruppen Kakburken, som kryllar av duktiga bakare!!
Och riktigt goda och krämiga blev dem,nästan som små pajbitar  :-)


Krämiga vaniljrutor


Recept

500g smör
10dl vetemjöl
4dl socker
4msk vaniljsocker
1msk bakpulver

Fyllning:

4ägg
2dl kesella
5dl creme fraiche
3dl socker
1 msk vaniljsocker

florsocker

1.Sätt ugnen på 200 grader
2.Blanda samman alla ingredienser till degen, lättast i en matberedare,
man kan även köra halva mängden två gånger om det är svårt att få plats i matberedaren
3.Tryck ut lite mer än halva degen i en bakpappersklädd långpanna
4.Rör ihop alla ingredienser till fyllningen och häll över degbotten
5.Smula resten av degen över fyllningen
6.Grädda mitt i ugnen i ca 30 min
7.Låt svalna och skär i rutor
8.Pudra på lite florsocker före servering




Klicka gärna in på min INSTAGRAM
för fler bilder och tips

en_kaka_till



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar