torsdag 17 juli 2014

Muscovadobullar i springform

Första arbetsdagen gjord och semestern är nu officiellt slut,men jag har haft många härliga dagar under min ledighet :-)
Min sista semesterdag spenderades på västkusten med goda vänner, sol, bad, krabbfiske och så lite go fika förstås ;-) Perfekta att ha med ut är de här goda muscovadobullarna. De bakas enkelt i springform och den ljusa muscovadosockret ger en härlig smak.
Recept från ett nr av hembakat med lite egna små ändringar :-) Receptet ger två kransar.




Muscovadobullar i springform


Recept

50g jäst
5dl mjölk, fingervarm
1 nypa salt
1tsk mald kardemumma
0.5dl ljust muscovadosocker 
0.5dl strösocker
125g rumsvarmt smör
1ägg
ca 11dl vetemjöl + lite till utbakning

fyllning:
175g smör
1,5dl ljust muscovadosocker

garnering:
1 uppvispat ägg
pärlsocker

1.Smula ner jästen i en bunke och lös upp med mjölken
2.Tillsätt salt, kardemumma, muscovadosocker, socker, ägg och smör
3.Tillsätt sedan mjöl, lite i taget, och blanda till en smidig deg
4.Knåda i några minuter, låt sedan jäsa under duk ca 45min



Receptet ger två kransar

5.Rör under jäsningen smör och mumuscovadosocker smidigt
till fyllningen.
6.Stjälp upp degen på ett mjölat bakbord och dela i två delar
7.Kavla ut delarna till 2 rektanglar ca 30×40cm,
bred hälften av fyllningen på varje och rulla ihop den från långsidan
8.Skär varje rulle i 11 bitar och fördela i två smorda springformar,
24-26cm i diameter
9.Låt jäsa under duk ca 30 min


Pensla, socker sedan grädda

10.Sätt ugnen på 200 grader
11.Pensla bullarna med uppvispat ägg och strö över pärlsocker
12.Grädda längst ner i ugnen i ca 20-25 min


Färdig gräddad


Ingen kniv behövs, bryt bara den bit du vill ha 






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar