måndag 14 juli 2014

Sommarens godaste jordgubbstårta

Nu ska jag dela med mig av receptet på tårtan som jag bakade på midsommar, ber så mycket om ursäkt att det dröjt men det har varit sol, bad och semester som hägrat den senaste tiden :-) Har bara några lediga dagar kvar sedan börjar verkligheten igen ;-)
Detta måste vara sommarens godaste jordgubbstårta, efter midsommar har jag gjort den vid flera tillfällen och den har varit lika uppskattad varje gång.
Kokostäckt botten,frisk lemoncurd,grädde, nötter och sedan rejält med söta jordgubbar!!


sommarens godaste jordgubbstårta


Recept 

1.Gör tårtbotten, jag använder det här receptet
Till den här botten hade jag 5 ägg, en form på 20cm i diameter 
och så använde jag kokos i formen istället för mjöl
2.Låt tårtbotten svalna efter gräddning


använd kokos i formen



Fyllning och topping

150g hasselnötter
2msk honung
1burk lemoncurd
5dl vispad grädde
1liter jordgubbar

3.Rosta hasselnötterna i en torr stekpanna tills skalet börjar lossna
4.Häll nötterna i ett durkslag och skaka av
5.Lägg nötterna tillbaka i pannan,tillsätt honung och rosta dem gyllene
6.Sprid ut på ett bakplåtspapper och låt svalna
7.Vispa grädden fluffig 
8.Dela botten i 3 delar,
bred på lemoncurd på ena botten och täck med skivade jordgubbar



9.Bre lite av grädden ovanpå jordgubbarna


10.Lägg på mittdelen och gör samma på den


11.Täck tårtan med resten av grädden
12.Hacka nötterna grovt och täck kanterna
13.Toppa tårtan med resterande jordgubbar (delade)
14.Smält 2 msk lemoncurd några sekunder i micron,
ringla över jordgubbarna

vill man inte ha nötter, går det naturligtvis bra att hoppa över dem :-) 


Jordgubbstårta











Inga kommentarer:

Skicka en kommentar