torsdag 28 augusti 2014

Äppel curd

När man själv saknar äppleträd på tomten blir man extra glad när grannen knackar på och lämnar en hel påse fylld med trädgårdsäpplen.
Räkna med att det kommer bli många äpplerecept framöver ;-)


Äpplen från en snäll granne


Först ut blir denna goda äpple crurd som jag tror blir toppen till diverse bakverk. Orginalreceptet innehöll en citron men som ofta tar man det man haver och jag använde mig av 2 lime, blev supergott!!
Vill man kan man smaksätta curden med lite kanel, jag valde att hoppa över kanelen och tänker att jag kan tillsätta den efter hand beroende på vad curden ska används till.



Äpplecurd


Recept

750g äpplen
Saften från 2 lime (ev 1 citron)
3dl strösocker
100g smör
2 uppvispade ägg


1.Skala, rensa och tärna äpplena i små bitar
2.Lägg bitarna i en kastrull och koka till ett mos tillsammans med limesaft


3.Sila moset ner i en ny kastrull 


4.Tillsätt socker, smör och uppvispade ägg under omrörning
5.Värm försiktigt, ska sjuda ej koka, vispa hela tiden tills curden tjocknar
6.Häll in en ren burk, låt svalna och förvara i kylen









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar