onsdag 6 augusti 2014

Kolagrottor

När jag var liten så var hallongrottor mina absoluta favoriter bland småkakor, gillar dem fortfarande jättemycket och älskar att de kan varieras så mycket :-)
Denna gång blev det kolagrottor med en klick karamelliserad mjölk istället för hallonsylt.
Använder alltid marsanpulver i mina grottor och oftast så dubblar jag eller tar 1,5 sats av receptet :-)


Kolagrottor


Recept

250g smör
1,5dl strösocker
4dl vetemjöl
1dl marsanpulvee
1,5tsk pakpulver
ca en halv burk karamelliserad mjölk

1.Sätt ugnen på 175 grader
2.Ställ ut små pappersformar på en plåt
3.Blanda smör och socker smidigt
4.Blanda ner mjöl, marsanpulver och bakpulver i smöret,
till en smidig deg, gärna med matberedare
5.Rulla degen till små bollar och lägg i pappersformarna,
gör en ganska stor fördjupning i varje kaka 
6.Klicka ut den karamelliserade mjölken i varje fördjupning
7.Grädda mitt i ugnen i ca 15 min





2 kommentarer:

  1. hej! hur gör du med den kondenserade mjölken? bara klickar du i den som den är eller kokar du den först? så sugen på att prova!:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Elin !!
      Kul att du är sugen på att pröva ☺
      Jag använder mig av den karamelliserad mjölken som är färdigkokt och klickar ut den i kakorna

      Radera