lördag 27 april 2013

Muffins utan socker

Idag har jag prövat att baka fikabröd utan socker eller sötningsmedel....det var nytt för mig,förutom petit choux kan jag inte minnas att jag gjort det förut.
Först ut va dessa muffins,receptet hittade jag i det nya nummret av Hembakat
Efter första provsmakningen måste jag erkänna att jag föredrar när det är sött och gott ;) Men de här kan vara bra om man inte får äta socker eller vill ha ett lite nyttigare allternativ. De skulle egentligen garneras med mandelflan,men hade inga hemma så dehär fick bli utan.


 
RECEPT
 
2 ägg
2 mogna bananer
2 finrivna äpplen
75g smält smör
1,5tsk kanel
1tsk mald kardemumma
2tsk bakpulver
3dl vetemjöl
1dl havregryn
1dl naturell yoghurt (3%)
ca 1dl mandelflarn
 
1.Sätt ugnen på 200 grader
2.Vispa äggen pöigt
3.Mosa bananerna och blanda med de rivna äpplena
3.Tillsätt smör,kanel,kardemumma,bakpulver,vispade ägg och rör försiktigt ihop med bananblandningen
4.Tillsätt vetemjöl,havregryn,yoghurt och rör till en smet
5.Häll smeten i muffinsformar och strö över mandelflarn
6.Grädda i nedre delen av ugnen i 15-18min,låt svalna på ett galler.
 
 
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar