lördag 25 januari 2014

Vaniljglass

Klockan var närmare tolv i natt när jag var klar med dagens två doptårtor men jag försöker få det så bra som möjligt och timmarna bara flyger iväg....Snart ska jag starta med morgondagens tårta men tänkte först dela med mig av vaniljglassen som vi åt tillsammans med mina krumkaker. Recept på krumkaker hittar ni här
Den här glassen räckte till ca 5 portioner,och visst är det som de flesta säger....hemmagjord glass smakar mycket bättre!!


Krumekaker med hemmagjord vaniljglass
 
Recept
 
3dl vispgrädde
2ägg
0.5dl florsocker
0.5tsk vaniljpulver
 
1.Vispa grädden medelhårt
2.Vispa ägg,socker och vaniljpulver i separat skål,ca 15 sek
3.Tillsätt grädden och vispa på lägsta hastighet till en slät smet
4.Kör smeten ca 20 min i glassmaskin
 
(har man ej glassmaskin,häll smeten i en burk med lock,frys 3-4 tim ev.längre
rör om smeten var 30:e min de första 2 tim)
 
 
 
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar