torsdag 2 oktober 2014

Frost-tårta med Olof

Denna vecka är det vinter tema på tårtorna, och en av dem är denna frost-tårta med Olof.
För några veckor sedan gjorde jag den här Frost-tårta och nu fick jag chans att göra en igen. Måste erkänna att jag älskar temat, jätteroliga tårtor att pyssla med !!
På denna tårta testade jag att göra "is" av socker och glykossirap, nytt för mig men mycket effektfullt så absolut inte sista gången :-)


Ljus botten fylld med mjölkchokladfluff och glasscreme, täckt med SP



Frost tårta med Olof



Ätbart glitter på snön :)






"Is" gjord på glykossirap



Frozen cake 




4 kommentarer:

  1. Åh så vacker tårta! Hur gör man för att få glykossirapen att stelna så? Värmer man den? Blandar man i nåt mer?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, tusen tack för det ♡
      Så här gjorde jag "isen"
      2,5msk vatten
      2,5msk glukos
      0,5dl socker

      Blanda allt i en gryta och koka i ca 3-4 min så det blir lite segt
      häll ut på ett bakplåtspapper och forma som du vill ha det
      ev kan man ha i lite blå färg
      Kram

      Radera
  2. Hej! Vilken fin tårta..undrar hur du fäste "isen" på tårtan?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack snälla du :)
      När "isen" stelnat så trycker jag bara ner den i tårtan,så pass långt så den står kvar av sig själv
      Kram

      Radera