lördag 4 oktober 2014

Saftiga bullar med kolafyllning

Ingen har väl missat att idag är det kanelbullens dag ☺ Skulle ni bli sugna på ett alternativ till de klassiska bullarna så kan jag verkligen rekommendera de här :)
Självklar kan man använda kanelfyllning även i dessa bullar men testa gärna med karamelliserad mjölk som är supergott!!
För några veckor sedan hörde jag talas om Manitoba Cream, ett mjöl med fantastisk jäsningsförmåga, och testade i detta recept. Min utvärdering är att det levde upp till förväntningarna. Fick stora fina saftiga bullar.Eftersom det va premiär för mjölet så gjorde jag en liten sats som gav ca 20 bullar






Att tänka på med detta mjöl är att det oftast krävs lite mindre mängd än med vanligt vetemjöl. Så om du byter i ett recept med vetemjöl så tillsätt lite i taget tills du ser att du får en fin deg.
Degen bör också arbetas en längre tid än med vanligt vetemjöl, 10-20 min.
Gör ni bullar så rekommenderar jag att göra dem i formar.
Nu till bullarna :)

Saftiga bullar med kolafyllning


Recept Ca 20 bullar

100g mjukt smör
2dl mjölk
1dl grädde
50g jäst för söta degar
1.5dl strösocker
0.5tsk salt
1ägg
1msk mald kakardemumma 
9dl Manitoba Cream

fyllning:
100g bregott
0.5 burk karamelliserad mjölk

1ägg
pärlsocker

1.Smula ner jästen i en bunke
2.Värm mjölken och blanda i grädden så vätskan är 37 grader
3.Häll vätskan i bunken och rör så jästen smälter
4.Klicka i smöret och tillsätt socker, salt, ägg, kardemumma
5.Blanda i mjölet, lite åt gången, tills degen släpper från kanten,spara lite till utbakningen
6.Arbeta degen i 10-20 min
7.Låt jäsa under bakduk i ca 60 min

8.Rör ihop fyllningen

9.Stjälp upp degen på ett lätt mjölat bakbord
10.Dela i två delar och tryck el kavla ut delarna till två avlånga
plattor, utan att knåda degen
11.Fördela och bre fyllningen på de båda plattorna
12.Vik plattorna på mitten och skär ca 2 cm breda bitar,
gör ett snitt i varje bit nästan ända upp
tvinna de två bitar som bildas och snurra till en knut
13 Lägg snurror i formar och placera på plåt
14.Låt jäsa under duk i ca 45 min
15.Sätt ugnen på 200 grader
16.Vispa upp ett ägg och pensla de färdigjästa bullarna,
strö på pärlsocker och grädda mitt i ugnen i ca 10 min
tills de fått fin färg
17.Låt svalna på ett galler




Följ mig gärna på instagram: en_kaka_till
Uppdateras alltid med senaste blogginlägg

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar