torsdag 9 oktober 2014

Gyllene bullar / små morotsbröd

Om några timmar bär det av mot flygplatsen, en weekend i Kroatien med goda vänner väntar ☺
För att fördriva tiden här hemma under dagen så passade jag på att baka de här enkla små morotsbullarna, receptet ger ca 20 bullar. Idag använde jag mig av Manitoba Cream men det går även bra med vanligt vetemjöl, tänk då på att det går åt lite mer mängd och minska ner jästiden något. Vätskan är morotsjuice men skulle ni inte ha det hemma funkar mjölk lika så bra


Gyllene bullar


Recept 20st

50g smör
5dl morotsjuice
50g jäst
1.5tsk salt
2msk socker
1 äggula
2-3 finrivna morötter
11-12dl Manitoba Cream

1.Skala och riv morötterna
2.Smält smöret och blanda i juicen, värm till 37 grader
3.Smula ner jästen i en bunke, töm över vätskan och rör tills jästen smält
4.Blanda i salt, socker, äggula och morötter


5.Arbeta in Manitoba Cream mjölet, lite i taget tills det bildats en fin deg.
Spara lite till utbaket
6.Arbeta degen ca 10 min
7.Låt jäsa under bakduk ca 60 min
8.Häll degen på ett mjölat bakbord, dela den i två delar.
Dela varje del i 10 mindre delar och forma till små bullar
9.Lägg på en klädd plåt och jäs under duk ca 45 min
10.Sätt ugnen på 225 grader
11.Grädda mitt i ugnen i ca 10-15 min
12.Låt svalna på ett galler under en bakduk


Nybakta morotsbullar med ost och paprika




Följ gärna på instagram
en_kaka_till



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar