måndag 27 oktober 2014

Syltkakor med kanel

Funderar ibland på om jag någonsin kommer att hinna baka alla recept jag samlar på mig, det kommer ju ständigt nya goda saker som jag bara måste pröva!
Under en ledig dag förra veckan provbakade jag iallafall tre olika sorters småkakor som jag hittat i min receptpärm. De här syltkakorna med smak av kanel vann stort och jag har fått en ny favorit bland småkakor ☺



Syltkakor med kanel



Recept

150g rumsvarmt smör
1.25dl strösocker
1.5tsk vaniljsocker
1.5tsk kanel
1.5msk sirap
ca 3.5dl vetemjöl
1.5tsk bakpulver
1 nypa salt

hallonsylt

1.Sätt ugnen på 200 grader
2.Blanda alla ingredienserna i en matberedare,
arbeta samman till en smidig deg
3.Rulla små bollar av degen och placera på en klädd plåt,
lägg bollarna glest då de flyter ut vid gräddning
4.Gör en liten fördjupning i varje boll och fyll med hallonsylt
5.Grädda mitt i ugnen i ca 6-9 min,
tills de fått lite färg




En ny favorit



Provbakning ☺




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar