torsdag 16 november 2017

Browniekaka med citronkräm och bär

Är ni sugna på något gott till helgen så måste ni testa denna
underbara browniekaka som jag gjorde på farsdag.
Så god otroligt god tillsammans med den lite syrliga krämen och toppad med bär.
Jag valde att använda mig Odense mörka chokladknappar som
jag också garnerade med,
men det går naturligtvis lika bra med annan mörk choklad.
Att man enkelt rör ihop kakan i en kastrull är ju också en fördel.
Enkelt och gott helt perfekt!




RECEPT

125g mörk choklad
100g smör
1,5 dl socker
2 ägg
1 msk kakao
1,5 tsk vaniljpulver
1dl vetemjöl
0,5tsk bakpulver

Citronkräm:
3dl Naturell Kvarg tex Kesella
4msk Färskpressad citronsaft
2-3 msk florsocker (beroende på hur söt man vill ha krämen)

Garnering:
Färska / Frysta valfria bär
ev. chokladknappar eller riven choklad
florsocker


Gör såhär:
1.Sätt ugnen på 175 grader
2.Smörj och mjöla en form med avtagbar kant
ca 24 cm i diameter.
Jag valde att "mjöla" med kakao.
3.Smält smöret i en kastrull, lägg i chokladen och låt den smälta med
på låg värme.
4.Ta av kastrullen från plattan och vispa/ rör ner sockret och sedan
ett ägg i taget
5.Sikta ned alla övriga ingredienser (torra) och rör till en jämn smet
6.Häll smeten i formen och grädda mitt i ugnen ca 25-30 minuter,
Låt svalna helt

7.Rör samman ingredienserna till krämen och bred över kakan
Toppa med bär och choklad
Pudra lite florsocker över före servering





Klicka HÄR
och följ gärna min instagram 

en_kaka_till

för fler bilder och tips



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar