lördag 11 november 2017

Krämig glutenfri chokladkaka

I veckan hade kladdkakan sin egna dag
och det passade vi naturligtvis på att fira här hemma.
Den här gången gjorde jag två olika kakor,
en som jag gjort många gånger förut med ett enkelt grundrecept som lätt kan varieras.

Och så denna kaka som är en liten blandning mellan chokladkaka och kladdkaka.
Helt glutenfri och med en härlig smak av Marabou premium 86%  mörka chokladsmak



Serverade den tillsammans med lite lätt vispad grädde.

Krämig glutenfri chokladkaka

Recept

150g smör
100g Marabou premium 86% cocoa
2dl grädde
2ägg
1dl mandelmjöl
0,5dl sötströ (sötningsmedel)
0,5tsk vaniljpulver
2 msk kakao


1. Sätt ugnen på 175 grader och smörj och mjöla en form med avtagbar kant.
ca 24cm i diameter
(jag använde mandelmjöl)
2.Smält  försiktigt smör tillsammans med choklad i en kastrull.
3.Blanda ner grädde och ägg
4.Rör sedan ner övriga ingredienser till en jämn smet
5.Fördela smeten i formen och grädda mitt i ugnen i ca 20-25 minuter
6.Låt svalna före servering

Nästan ännu godare dagen efter ;)




För mer bilder och tips
Följ mig gärna HÄR på instagram
en_kaka_en



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar