måndag 25 november 2013

Lussebullar med vaniljkesella

Sedan några år tillbaka så använder jag som många andra kesella i mina lussebullar för att få dem lite saftigare.
Som jag tidigare skrev så är det ingen här hemma som gillar safran och utan safran så blir lussebullarna lätt smaklösa. Så för att få lite "smak" har jag nu bytt ut den vanliga kesellan mot kesella vanilj,som ger en mild och god smak.
Årets omgång gjordes igår,men känner jag mina grabbar rätt så hinner det nog bli minst en omgång till före jul :-)


 
 
 
Recept
 
50g jäst för söta degar
5dl mjölk
150g smör
250g kesella vanilj
2dl strösocker
1tsk salt
ca 15dl mjöl,spara lite till utbakningen
russin
1ägg + 1 msk mjölk till pensling
 
 
1.Smält smöret och häll på mjölken,värm till 37 grader
2.Smula ner jästen i en bunke och häll på lite av mjölkblandningen,
blanda tills jästen smält töm sedan på resten av mjölken
3.Blanda ner kesellan,socker och salt
4.Tillsätt nästan allt mjöl,lite i taget och arbeta degen smidig
5.Täck med bakduk och låt jäsa 60min
6.Lägg degen på ett mjölat bakbor,knåda den något
7.Dela degen i 30 bitar,rulla varje bit till längder och forma till lussebullar
8.Tryck ner russin och låt jäsa på klädd plåt i 45min
9.Sätt ugnen på 225 grader
10.Vispa upp ägg och mjölk och pensla bullarna med blandningen
11.Grädda mitt i ugn i ca 5-8min,tills bullarna blivit gyllenbruna
12.Låt svalna på galler
 
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar