torsdag 14 november 2013

Saftiga äpplemuffins eller god äpplekaka av samma recept


Sitter och tittar på finalen i Hela Sverige Bakar och blir så sugen på att baka något!!
Men klockan är något för mycket så istället ska jag dela med mig av ett recept där man kan välja om man vill baka en god äpplekaka eller saftiga äpplemuffins :-)

 
 
Recept
 
125g smör
2dl strösocker
2ägg
2tsk vaniljsocker
1.5tsk bakpulver
3dl vetemjöl
0.25tsk salt
1.5dl mjölk
 
fyllning:
2äpplen (medelstora)
1dl farinsocker
2msk kanel
50g smör
OBS!! Halvera mängden på fyllningen till muffinsen
 
Gör så här äpplekaka:
1.Sätt ugnen på 175 grader
2.Förbered fyllningen:
Skala äpplena och skär i små bitar,strö på kanel och farinsocker.
Smält smöret och blanda det med äpplena
Kakan:
3.Rör smör och socker mjukt,tillsätt ett ägg i taget
4.Blanda alla torra ingredienser och rör försiktigt ner i äggsmeten
5.Tillsätt till sist mjölken och rör till en jämn smet
6.Blanda försiktigt ner äppleblandningen
7.Fördela smeten i en bröad form ca 20cm
8.Grädda mitt i ugnen i ca 45-50 min,känn med sticka om kakan är torr
 
 
 
Gör såhär muffins:
 
1.Följ samma instruktioner som till äpplekakan 1-5
2.Fördela smeten i muffinsformar till 2/3 och tryck ner ca en tsk av äppleblandningen i varje form
3.Grädda mitt i ugnen i ca 20 min,känn med sticka om muffinsen är torra
 



 
 
 
 
 
 
 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar