måndag 11 november 2013

Små enkla stekpannebröd

Skönt med en ledig måndag efter helgens jobb,fick lite tid att bläddra igenom det nya numret av min favorit tidning Hemmabakat :)
Där hittade jag detta recept som jag testade ikväll,snabbt och enkelt. Små goda bröd att grädda i stekpannan som i smaken påminner lite om polarbröd.



Små stekpannebröd,smaken påminner om polarbröd (utan brödkrydda)



Recept
 
2.5dl filmjölk
2msk sirap
25g smält smör
1tsk salt
1tsk bikarbonat
3dl rågsikt
3dl vetemjöl
ev 1tsk brödkrydda
 
 
1.Blanda filmjölk,salt,bikarbonat,sirap,smör
och ev brödkrydda (jag gjorde mina utan) i en matberedare
2.Tillsätt rågsikt och vetemjöl lite i taget och arbeta ihop en deg
3.Dela degen i 10 bitar
4.Forma varje del till en rund boll och kavla ut den till en liten kaka ca 0.5cm tjock
 
 


 
5.Nagga kakan med en gaffel och grädda i en torr panna ca 1min på varje sida
6.Reglera värmen så kakorna får lagom stekyta
 
 
 


 
7.Låt bröden svalna på galler under en bakduk
 
 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar