torsdag 12 december 2013

Frisk och syrlig citronkladdkaka

Om man mot förmodan skulle tröttna på att sött som äts under julen så är den här kladdkakan helt underbar att bryta av lite med.
En härligt frisk och syrlig smak av citron som serveras med en klick lättvispad grädde.
När vi bjöd på den i helgen dekorerade jag den med florsocker och ananasblommor.
En toppenbra steg-för-steg beskrivning till ananasblommorna hittade jag på den här fantastiska bloggen !! Mina kanske inte lika snygga men för att vara första försöket så blev jag nöjd :-) Ett roligt alternativ som absolut ska testas igen.

frisk och syrlig citronkladdkaka
 
 
 
RECEPT
 
1st citron
150g smör
2ägg
2.5dl strösocker
1tsk vaniljsocker
1.5dl vetemjöl
 
floursocker
 
1.Sätt ugnen på 150 grader
2.Smält smöret och låt det svalna något
3.Tvätta citronen och riv skalet och pressa ut saften
4.Vispa ägg och socker poröst
5.Blanda i vaniljsocker,citronsaft och skal i äggsmeten
6.Tillsätt mjöl och det smälta smöret och blanda till en jämn smet
7.Häll smeten i en bröad springform ca 20cm
8.Grädda mitt i ugnen i ca 30-40 min
9.Låt svalna,pudra på florsocker och servera med en lätt vispad grädde
 
 
 
blommor på tork
 
 




 
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar