måndag 23 december 2013

Pepparkakscheesecake med varm hjortronsylt

Nu ska jag dela med mig av en av mina absolut favoriter utav det jag bakat nu före jul.
Detta kommer utan tvekan bli en tradition de kommande jularna. Det blir också mitt första recept på cheesecake här på bloggen,anledningen till det är att jag varit lite trött på just cheesecake och därför har det inte blivit att jag gjort någon.
Men den här är verkligen en rolig variant och tillsammans med den varma hjortronsylten blir det en underbar smakupplevelse!!



Pepparkakscheesecake med varm hjortronsylt
 
 
RECEPT
 
3 äggvitor
3 äggulor
1,5dl strösocker
200g philadelphiaost
3dl vispgrädde
2msk vaniljsocker
pepparkakor
 
1.Ta fram 3 skålar
2.Vispa äggvitor till ett hårt skum i första skålen
 
 
3.Blanda äggulor,philadelphiaost ,strösocker i nästa skål
 
 
4.Vispa grädden och blanda i vaniljsocker i den sista skålen
 
 
5.Blanda ihop alla delar till en jämn smet
6.Smula pepparkakor i botten på en frystålig form med avtagbar kant ca 24cm
7.Häll i hälften av smeten,smula ner lite mer pepparkakor och häll sedan på resten av smeten
8.Täck med plastfolie och ställ i frysen över natten
9.Låt den stå framme i rumstemperatur en stund före servering
10.Servera med varm hjortronsylt
 
Hann inte med att fota,rykande åtgång ;)



Cheesecake med pepparkaka

 
 
 
 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar