måndag 16 december 2013

Tunn kola med vit choklad (vit daim)

Fick en fråga om jag aldrig bakar samma sak två gånger....och självklart gör jag ju det :-) Men här i bloggen delar jag (för det mesta) med mig av sådant jag inte delat förut,det skulle lätt bli lite trist att läsa om samma kaka tio gånger :)
I helgen har det lagats lite julgodis igen :-)
Det finns ju så otroligt mycket att välja mellan och det mesta smakat ju underbar gott!! Och på julen måste man få unna sig lite mer godsaker än under resten av året :-)
Orginalreceptet här heter egentligen vit daim,men jag tycker mer att det blir som en smarrig kola med vit choklad på. Fördelen med den här är att den bara ska kokas i ca 5 min och går rätt så fort att göra...men tänk på att akta tänderna... haha,lite tandläkarvarning är det på denna kola.


 
 
Recept
 
4msk vetemjöl
4tsk kakao
4msk ljus sirap
4msk margarin
8msk socker
160g vit choklad
 
1.Blanda alla ingredienserna förutom blockchokladen i en kastrull
2.Koka upp under omrörning,sjud på svag värme i 5 min
3.Bred ut smeten tunt på ett bakplåtspapper och låt svalna (gärna i kyl)
 
 


4.Smält chokladen i vattenbad eller micro och bred ut den över kolan
5.Låt chokladen stelna
6.Skär med vass kniv,eller klipp kolan i lagom stora bitar
 
 


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar