fredag 6 december 2013

Mandelknäck***Lakritsknäck***Mintknäck

Nu har det kokats knäck i dagarna 3 här hemma,men det kan aldrig bli för mycket knäck :-)
Naturligtvis den klassiska med hackad mandel och sedan mina egna favoriter,lakritsknäck och mintknäck sååå goda!!


Mandelknäck ,1dl hackad mandel


Lakritsknäck, 12 krossade turkisk peppar karameller

Mintknäck, 25st krossade polkagrisar
 
 
 
Använder mig av samma recept men byter ut smakerna,mängd hittar ni under respektive bild
 
Recept
 
2dl socker
2dl ljus sirap
2dl grädde
2msk smör
valfri smaksättning
 


Blanda grädde,socker och sirap i en kastrull,koka upp och sänk sedan värmen och låt koka ca 15 min
Jag gillar när knäcken blir sådär lagom seg och kokar min knäck till 122-123 grader.
Har man ingen termometer,kan man använda sig av det klassiska kul-testet
När man fått knäcken som man vill ha den,ta av grytan från plattan och rör i smör och valfri smak
Fördela smeten i små knäckformar ca 75st
 
 

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar