fredag 20 december 2013

Vit chokladtryffel

Det stora dilemmat just nu är vad jag ska hitta på som efterrätt på julafton...risalamalta och saftsås är inte riktigt min grej. Jobbar fram till halv två så det måste vara både gott och lätt.....får klura lite mer på det där ;)
Vet att det har varit en hel del godis på bloggen och nu kommer det faktiskt lite till :-) Det finns ju oändligt mycket man kan hitta på. Och nyfiken som jag är så måste den mesta testas.
Fick höra att Ernst Kirchsteigers vita chokladtryffel skull vara gudomligt god. Nu är jag kanske inte så där överförtjust i Ernst men mycket förtjust i godsaker så jag testade genast. Hoppade över portvin som finns med i orginalreceptet,och visst var den underbart god!!



 
RECEPT
 
300g vit choklad
1dl grädde
50g smör
150g marsipan
florsocker
 
1.Häll grädden i en kastrull och låt chokladen smälta ner på svag värme
2.Riv under tiden mandelmassan
3.När chokladen smält blanda i smör och marsipan
4.Häll blandningen i en form och kyl ner så den blir fast
5.Forma små kulor (ca 1 msk) och rulla dem i florsocker
 
 
Vit chokladtryffel rullad i florsocker
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar