torsdag 20 juni 2013

Marängcupcakes med hallongömma

Ja dessa är verkligen så goda som de låter!!
Blir nästa som en bakelse som bara smälter i munnen....
Ibland när det krisar mitt i ett bak är det bra att ha goda grannar som ställer upp och lånar ut tex ett ägg eller så....som tack fick de några av de här godingarna.
Betyget blev det godaste de smakat på länge,och jag måste hålla med :) Är lite olika moment men de är värda allt bök....måste prövas!!


Maräng-cupcakes med hallongömma
 
 
Recept
 
3 äggulor
1,5dl strösocker
150g smör
2,25dl vetemjöl
3tsk bakpulver
1dl mjölk
 
Maräng
3 äggvitor
2,25 dl strösocker
2tsk vaniljsocker
 
Fyllning & Garnering
200g hallon
strösocker
potatismjöl
hackad mandel
 
 
1.Sätt ugnen på 175 grader
2.Smält smöret och blanda mjöl och bakpulver
3.Vispa äggulor och socker pösigt,tillsätt mjölk,smör och mjölbkandningen i äggsmeten och rör om
4.Häll smeten i stora muffinsformar (ca 10st) och grädda mitt i ugnen ca 15 min
5.Medans muffinsen gräddas,blanda hallon med lite socker och potatismjöl
6.Vispa äggvitor till ett hårt skum,rör ner strösockret i omgångar tills det blir en fast marängsmet.Tillsätt vaniljsockret.
 
Fördela bären på varje muffins

 
7.Ta ur muffinsen ur ugnen efter 15 min och fördela bären över muffinsen.Spritsa på marängsmeten och strö över hackad mandel
 
spritsa på marängsmeten,toppa med mandel
 
8.Grädda mitt i ugnen i ytterligare 15 min
 
Som en sommardröm....
 
 
Underbar goda!!
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar