torsdag 6 juni 2013

Sommrig Flädermoussetårta Med Jordgubbar

Det här receptet på denna ljuvliga sommartårta har jag haft ett bra tag utan att pröva att göra den så jag minns tyvärr inte riktigt vart jag hittat det.
Igår hade vi sista vårt sista Apt-möte på jobbet före sommar och semester. Och ännu en gång fick mina goa arbetskamrater agera försökskaniner :)
Tårtan fick högsta betyg och jag kommer absolut att göra den fler gånger!! Perfekt till tex skolavsluningar eller midsommarfirande :-)
Man kan naturligtvis garnera den som man vill,jag valde en marsipanplatta och på den dekorationer med sommartema.


Sommartårta / Sommardekorationer
 
 
 
Grundreceptet innehåller 4st gelantinblad 
Jag bytte ut dem mot 3 påsar vegegel blandat i 2dl vatten
 
 
Använder inte gärna animaliskt gelantin
ett bra alternativ är vegegel
 
 
Recept
 
Botten
2ägg
1dl socker
1dl vetemjöl
1tsk bakpulver
3msk mjölk
50g finmalen mandel / mandelmjöl
 
Fyllning
0.5 liter jordgubbar
 
Flädermousse
2dl fläderblomssaft (något starkare än drickfärdig)
2dl vispgrädde
1dl strösocker
8 äggulor
4st gelantinblad / 3 påsar vegegel
4dl vispgrädde
 
 
1.Sätt ugnen på 200 grader,smörj och bröa en springform 22cm
2.Vispa ägg och socker pösigt,blanda i de torra ingredienserna
3.Häll i mjölk,rör till en jämn smet,häll i formen och grädda mitt i ugn 12-15min
4.Låt svalna och dela i 2 delar och diska formen
Rensa jordgubbarna
 
5.Blötlägg gelantinblad /Rör ut veggel i 2 dl kallt vatten
 
6.Koka upp flädersaft och 2dl grädde
7.Vispa äggulor och socker riktigt fluffigt.Slå på den varma gräddblandningen och blanda
8.Häll tillbaka balandningen i kastrullen.Sjud på svag värme ca 5min under ständig omrörning
(Använder ni vegegel koka upp den samtidigt i annan kastrull)
9.Krama ur gelantinblad och smält i den varma moussen el vispa ner den uppkokade vegegel.
Låt svalna men ej kallna
10.Vispa 4dl grädde och vänd varsamt ner i moussen
 
11.Ställ springformens kant på ett plant fat ev med en tårtbricka under.Lägg i en av tårtbottnarna
12.Dela jordgubbarna på längden,ställ mot ringen runt hela ytterkanten på tårtbotten,
placera ut resten över botten
13.Fyll på med flädermoussen,lägg på den andra botten,tryck till varsamt så mossen fyller alla mellanrum.Plasta väl och placera i kyl minst 4 timmar. Gärna över natten.
 
 
Jordgubbar utplacerade längs kanten
 
 
14.Garnera efter eget önskemål
tex.spritsad grädde och jordgubbar,
marsipan lock med valfri dekoration
 
 
Blommor,bin,fjärilar
 
 
 
 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar